Helsinki Mint yleiset ostoehdot
Sisällysluettelo:
1. Määritelmät
2. Elinkeinonharjoittajan tiedot
3. Soveltuvuus
4. Tarjoukset
5. Sopimus
6. Peruuttamisoikeus
7. Asiakkaan velvollisuudet peruuttamistapauksissa
8. Peruuttamisoikeuden käyttö ja siihen liittyvät kulut
9. Elinkeinonharjoittajan velvollisuudet peruuttamistapauksissa
10. Peruuttamisoikeuden poissulkeminen
11. Hinta
12. Sopimuksen täyttäminen ja lisätakuu
13. Toimitus ja toteutus
14. Pitkäkestoiset sopimukset: kesto, irtisanominen ja jatkaminen
15. Maksaminen
16. Valitusten käsittelymenettely
17. Riidanratkaisu
18. Toimialatakuut
19. Lisäehdot tai poikkeavat määräykset
20. Thuiswinkel.orgin yleisten ehtojen muutokset
Artikkeli 1 – Määritelmät
Näissä yleisissä ehdoissa sovelletaan seuraavia määritelmiä:
1. Täydentävä sopimus / Lisäsopimus: sopimus, jossa kuluttaja hankkii tuotteita, digitaalista sisältöä ja/tai palveluja etäsopimuksella ja elinkeinonharjoittaja tai kolmas osapuoli toimittaa nämä tuotteet, digitaalisen sisällön ja/tai palvelut kyseisen kolmannen osapuolen ja elinkeinonharjoittajan välisen sopimuksen mukaisesti;
2. Peruutusaika: Aika, jonka kuluessa kuluttaja voi käyttää peruuttamisoikeuttaan;
3. Kuluttaja: Luonnollinen henkilö, jonka toiminta ei liity elinkeinon harjoittamiseen, ammattiin tai liiketoimintaan.
4. Päivä: kalenteripäivä.
5. Digitaalinen sisältö: tieto, joka tuotetaan ja toimitetaan digitaalisessa muodossa;
6. Pitkäkestoinen sopimus (Extended duration transaction): Etäsopimus, joka koskee useita tuotteita ja/tai palveluja ja jossa toimitus- ja/tai ostovelvoite jakautuu tietylle ajanjaksolle;
7. Pysyvällä välineellä tarkoitetaan kaikkia keinoja - myös sähköpostia - joiden avulla kuluttaja tai elinkeinonharjoittaja voi tallentaa hänelle henkilökohtaisesti osoitetut tiedot tavalla, joka helpottaa niiden myöhempää käyttöä tai käyttöä sen ajanjakson aikana, joka on sopusoinnussa sen tavoitteen kanssa, johon tiedot on tarkoitettu, ja joka helpottaa tallennettujen tietojen muuttumatonta jäljentämistä;
8. Peruuttamisoikeus: kuluttajan mahdollisuus luopua etäsopimuksesta peruuttamisajan kuluessa;
9. Kauppias: luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on Thuiswinkel.orgin jäsen ja joka tarjoaa tuotteita, digitaalista sisältöä ja/tai palveluja kuluttajille etänä;
10. Etäsopimus: elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välinen sopimus, joka tehdään tuotteiden, digitaalisen sisällön ja/tai palvelujen etämyyntiä varten järjestetyssä järjestelmässä, jossa käytetään kokonaan tai osittain yhtä tai useampaa etäviestintätekniikkaa sopimuksen tekohetkeen asti;
11. Peruuttamisoikeuden mallilomake: eurooppalainen peruuttamisoikeuden mallilomake, joka sisältyy näiden ehtojen liitteeseen I. Elinkeinonharjoittaja ei ole velvollinen toimittamaan liitettä I, jos kuluttajalla ei ole tilauksensa osalta peruuttamisoikeutta;
12. Etäviestintätekniikka: keino, jota voidaan käyttää elinkeinonharjoittajan tekemää tarjousta ja sopimuksen tekemistä koskevaan viestintään ilman, että kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan on oltava samanaikaisesti samassa paikassa.
Artikkeli 2 – Elinkeinonharjoittajan tiedot
Nimellinen kauppias: De Koninklijke Nederlandse munt N.V.
Kaupankäynti nimellä: Royal Dutch Mint / Helsinki Mint
Rekisteröity osoite: Gouden Hoon 1, 3991 CX Houten.
Puhelinnumero ja kellonaika(ajat), jolloin elinkeinonharjoittaja on tavoitettavissa puhelimitse: 010 2017 866 ma-pe 09:00-16:00
Sähköpostiosoite: customerservice@helsinkimint.com
Kaupparekisteri-ilmoitus: 30116000
ALV-numero: NL802939764B01
Jos elinkeinonharjoittajan toiminta edellyttää asianmukaista lupaa: mainitaan valvovan viranomaisen tiedot.
Jos elinkeinonharjoittaja harjoittaa säänneltyä ammattia
- Ammattijärjestö tai -organisaatio, johon hän kuuluu;
- Ammattinimike ja sen myöntänyt kaupunki EU:ssa tai ETA-alueella
- Viittaus Alankomaiden ammattikäytäntöjä koskeviin sääntöihin ja ohjeet niiden saatavuudesta.
Artikkeli 3 – Soveltuvuus
1. Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin elinkeinonharjoittajan tekemiin tarjouksiin ja kaikkiin etäsopimuksiin, jotka on tehty elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välillä.
2. Ennen etäsopimuksen tekemistä nämä yleiset sopimusehdot annetaan kuluttajan saataville. Jos tämä ei ole kohtuudella mahdollista, elinkeinonharjoittajan on ennen etäsopimuksen tekemistä ilmoitettava, millä tavoin yleiset sopimusehdot ovat saatavilla elinkeinonharjoittajan tiloissa ja että ne lähetetään kuluttajalle tämän pyynnöstä maksutta ja mahdollisimman nopeasti.
3. Jos etäsopimus tehdään sähköisesti, edellisestä kohdasta poiketen ja ennen etäsopimuksen tekemistä kuluttajalle toimitetaan näiden yleisten sopimusehtojen teksti sähköisesti siten, että kuluttaja voi helposti tallentaa ne pysyvälle tietovälineelle. Jos tämä ei ole kohtuudella mahdollista, elinkeinonharjoittajan on ennen etäsopimuksen tekemistä ilmoitettava, missä yleisiin sopimusehtoihin voi tutustua sähköisesti, ja että ne lähetetään kuluttajan pyynnöstä kuluttajalle maksutta joko sähköisesti tai muulla tavoin.
4. Tapauksissa, joissa näiden yleisten ehtojen lisäksi sovelletaan erityisiä tuote- tai palvelukohtaisia ehtoja, sovelletaan toista ja kolmatta kohtaa analogisesti, ja kuluttaja voi aina vedota siihen sovellettavaan ehtoon, joka on hänelle edullisin, jos yleiset ehdot ovat ristiriidassa keskenään.
Artikkeli 4 – Tarjoukset
1. Jos tarjous on voimassa rajoitetun ajan tai siihen liittyy erityisehtoja, tämä mainitaan selkeästi tarjouksessa.
2. Tarjous sisältää kattavan ja tarkan kuvauksen tarjotuista tuotteista, digitaalisesta sisällöstä ja/tai palveluista. Kuvaus on riittävän yksityiskohtainen, jotta kuluttaja voi arvioida tarjouksen oikein. Jos elinkeinonharjoittaja käyttää kuvia, niiden tulee vastata todellisuutta tarjottavien tuotteiden ja/tai palveluiden osalta. Ilmeiset virheet tai erehdykset tarjouksessa eivät sido elinkeinonharjoittajaa.
3. Jokaisessa tarjouksessa on tiedot, joista kuluttaja saa selville, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia tarjouksen hyväksymiseen liittyy.
Artikkeli 5 – Sopimus
1. Sopimus syntyy sillä hetkellä, kun kuluttaja hyväksyy tarjouksen ja täyttää siinä asetetut ehdot.
2. Jos kuluttaja on hyväksynyt tarjouksen sähköisesti, elinkeinonharjoittajan on viipymättä vahvistettava tarjouksen hyväksyminen sähköisesti. Niin kauan kuin tarjouksen hyväksymistä ei ole vahvistettu, kuluttaja voi purkaa sopimuksen.
3. Jos sopimus tehdään sähköisesti, elinkeinonharjoittaja ryhtyy asianmukaisiin teknisiin ja organisatorisiin toimiin tietojen sähköisen siirron suojaamiseksi ja varmistaa turvallisen verkkoympäristön. Jos kuluttaja voi maksaa sähköisesti, elinkeinonharjoittaja ryhtyy asianmukaisiin turvallisuustoimiin.
4. Elinkeinonharjoittaja voi – lain sallimissa rajoissa – hankkia tietoja kuluttajan kyvystä täyttää maksusitoumuksensa sekä muista tekijöistä, jotka ovat tärkeitä etäsopimuksen vastuullisen solmimisen kannalta. Jos tämä tutkimus antaa elinkeinonharjoittajalle aihetta olla tekemättä sopimusta, hänellä on oikeus perustellusti kieltäytyä tilauksesta tai hakemuksesta tai asettaa erityisehtoja sen täytäntöönpanolle.
5. Elinkeinonharjoittaja lähettää kuluttajalle viimeistään tuotteen, palvelun tai digitaalisen sisällön toimittamisen yhteydessä seuraavat tiedot kirjallisesti tai siten, että kuluttaja voi tallentaa ne saatavilla olevalle pysyvälle välineelle:
a. elinkeinonharjoittajan toimipaikanosoite, johon kuluttaja voi tehdä valituksen;
b. Peruuttamisoikeuden käyttöehdot ja menettelytavat tai selkeä ilmoitus peruuttamisoikeuden poissulkemisesta;
c. tiedot takuista ja myynnin jälkeisestä palvelusta;
d. Tuotteen, palvelun tai digitaalisen sisällön hinta, sisältäen kaikki verot, toimituskulut soveltuvin osin sekä maksun, toimituksen tai sopimuksen täytäntöönpanon ehdot;
e. Sopimuksen irtisanomisehdot, jos sopimuksen kesto ylittää yhden vuoden tai se on voimassa toistaiseksi;
f. Peruuttamisoikeuden mallilomake, jos sovellettavissa. Jos kyseessä on pitkäkestoinen sopimus, edellisen kohdan määräystä sovelletaan vain ensimmäiseen toimitukseen.
Artikkeli 6 – Peruuttamisoikeus
Tuotteiden toimituksen yhteydessä
1. Tuotteita ostaessaan kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus ilman perusteluja vähintään 14 päivän kuluessa. Elinkeinonharjoittaja voi pyytää kuluttajaa ilmoittamaan syyn sopimuksen purkamiselle, mutta kuluttajalla ei ole velvollisuutta ilmoittaa syytä tai syitä.
2. Artikkelin 2 kohdassa säädetty määräaika. 1 kohdassa tarkoitettu määräaika alkaa seuraavana päivänä sen jälkeen, kun kuluttaja tai kuluttajan nimeämä kolmas osapuoli, joka ei ole kuljetuksen suorittaja, on vastaanottanut tuotteen, tai:
a. jos kuluttaja on tilannut useita tuotteita: päivä, jona kuluttaja tai kolmas osapuoli on tilannut
on saanut viimeisen tuotteen. Elinkeinonharjoittaja voi kieltäytyä tilaamasta useita tuotteita, joilla on eri toimitusajat, edellyttäen, että hän ilmoittaa tästä selkeästi kuluttajalle ennen tilausprosessia.
b. jos tuotteen toimitukseen kuuluu useita eri toimituksia tai osia: päivä, jona kuluttaja tai kuluttajan nimeämä kolmas osapuoli on vastaanottanut viimeisen toimituksen tai viimeisen osan;
c. sopimusten osalta, jotka koskevat tuotteiden säännöllistä toimittamista tietyn ajanjakson aikana: päivä, jona kuluttaja tai kuluttajan nimeämä kolmas osapuoli on vastaanottanut viimeisen tuotteen.
Kun palveluja ja digitaalista sisältöä, jota ei toimiteta aineellisella välineellä, toimitetaan:
3. Kuluttajalla on oikeus purkaa perustelematta sopimus, joka koskee digitaalisen sisällön toimittamista, jos sitä ei toimiteta aineellisella tietovälineellä vähintään neljäntoista päivän aikana. Elinkeinonharjoittaja voi kysyä kuluttajalta purkamisen syytä, mutta kuluttajalla ei ole velvollisuutta ilmoittaa syytä tai syitä.
4. Artikkelin 2 kohdassa säädetty määräaika. 3 tarkoitettu määräaika alkaa sopimuksen tekemistä seuraavana päivänä.
Pidennetty peruuttamisaika tuotteille, palveluille ja digitaaliselle sisällölle, joita ei toimiteta aineellisella välineellä, jos kuluttajalle ei ole ilmoitettu peruuttamisoikeudesta:
5. Jos elinkeinonharjoittaja ei ole antanut kuluttajalle lakisääteistä tietoa peruuttamisoikeudesta tai jos mallilomaketta ei ole toimitettu, peruuttamisaika päättyy kahdentoista kuukauden kuluttua tämän artikkelin edellisten kohtien perusteella alun perin säädetyn peruuttamisajan päättymisestä.
6. Jos elinkeinonharjoittaja on antanut kuluttajalle edellisessä kohdassa tarkoitetut tiedot kahdentoista kuukauden kuluessa alkuperäisen peruuttamisajan alkamispäivästä, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona kuluttaja sai tiedot.
Artikkeli 7 – Kuluttajan velvollisuudet peruuttamisaikana
1. Peruuttamisaikana kuluttajan on käsiteltävä tuotetta ja sen pakkausta huolellisesti. Hän saa purkaa pakkauksen tai käyttää tuotetta vain siinä määrin kuin on tarpeen tuotteen luonteen, ominaisuuksien ja tehokkuuden arvioimiseksi. Lähtökohtana on, että kuluttaja saa käsitellä ja tarkastaa tuotetta vain samalla tavalla kuin hänellä olisi oikeus käsitellä ja tarkastaa tuotetta kaupassa.
2. Kuluttaja on vastuussa ainoastaan tuotteen arvonalennuksesta, joka johtuu siitä, että hän on käsitellyt tuotetta muulla kuin kohdassa sallitulla tavalla.
3. Kuluttaja ei ole vastuussa tuotteen arvonalennuksesta, jos elinkeinonharjoittaja ei ole antanut hänelle kaikkia lakisääteisiä tietoja peruuttamisoikeudesta ennen sopimuksen tekemistä.
Artikkeli 8 – Peruuttamisoikeuden käyttö ja siihen liittyvät kulut
1. Kuluttajan, joka haluaa käyttää peruuttamisoikeuttaan, on ilmoitettava siitä elinkeinonharjoittajalle peruuttamisajan kuluessa peruuttamisoikeuden mallilomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla.
2. Mahdollisimman pian, mutta viimeistään 14 päivän kuluttua kohdassa tarkoitetusta ilmoituspäivästä. kuluttajan on palautettava tuote tai luovutettava se elinkeinonharjoittajalle (tämän edustajalle). Tämä ei ole tarpeen, jos elinkeinonharjoittaja on tarjoutunut noutamaan tuotteen itse. Kuluttaja on joka tapauksessa noudattanut tavaroiden palauttamisaikaa, jos hän lähettää tuotteen takaisin ennen peruuttamisajan päättymistä.
3. Kuluttaja palauttaa tuotteen kaikkine asiaankuuluvine lisävarusteineen, jos se on kohtuudella mahdollista alkuperäisessä kunnossa ja pakkauksessa sekä elinkeinonharjoittajan antamien kohtuullisten ja selkeiden ohjeiden mukaisesti.
4. Kuluttajalla on riski ja todistustaakka peruuttamisoikeuden käyttämisestä oikein ja ajoissa.
5. Kuluttaja vastaa tuotteen palauttamisesta aiheutuvista välittömistä kustannuksista. Jos elinkeinonharjoittaja ei ole ilmoittanut, että kuluttajan on vastattava näistä kustannuksista, tai jos elinkeinonharjoittaja ilmoittaa olevansa valmis vastaamaan näistä kustannuksista itse, kuluttaja ei ole velvollinen vastaamaan tavaroiden palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista.
6. Jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan sen jälkeen, kun hän on ensin nimenomaisesti pyytänyt, että toimitettu palvelu tai kaasun, veden tai sähkön toimitus, jota ei ole valmisteltu myyntiin, toteutetaan rajoitettuna määränä tai tiettynä määränä peruuttamisaikana, kuluttaja on velkaa elinkeinonharjoittajalle rahasumman, joka vastaa sitä osuutta sopimuksesta, jonka elinkeinonharjoittaja on peruuttamisajankohtana täyttänyt, verrattuna sopimuksen täyttämiseen kokonaan.
7. Kuluttaja ei vastaa kustannuksista, jotka aiheutuvat palvelujen toteuttamisesta tai veden, kaasun tai sähkön toimittamisesta, jota ei ole valmistettu myytäväksi - rajoitetussa määrässä tai rajoitetun määrän - tai kaupungin keskuslämmityksen toimittamisesta, jos:
a. elinkeinonharjoittaja ei ole toimittanut kuluttajalle lakisääteisiä tietoja peruuttamisoikeudesta, peruuttamisesta aiheutuvista kustannuksista tai peruuttamisoikeuden mallilomakkeesta, tai:
b. kuluttaja ei ole nimenomaisesti kysynyt palvelun toteuttamisen aloittamisesta tai kaasun, veden, sähkön tai kaupunkien keskuslämmityksen toimittamisesta peruuttamisaikana.
8. Kuluttajalle ei aiheudu kustannuksia sellaisen digitaalisen sisällön kokonaistoimituksesta tai osittaisesta toimittamisesta, jota ei toimiteta aineellisella tietovälineellä, jos:
a. hän ei ole ennen toimitusta nimenomaisesti suostunut aloittamaan sopimuksen täyttämistä ennen peruuttamisajan päättymistä;
b. hän ei ole myöntänyt menettäneensä peruuttamisoikeuttaan lupaa antaessaan; tai
c. elinkeinonharjoittaja on laiminlyönyt vahvistaa tämän kuluttajan antaman lausunnon.
9. Jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan, kaikki lisäsopimukset puretaan laillisesti.
Artikkeli 9 – Elinkeinonharjoittajan velvollisuudet peruuttamistapauksessa
1. Jos elinkeinonharjoittaja antaa kuluttajalle mahdollisuuden ilmoittaa peruuttamisestaan sähköisesti, hän lähettää ilmoituksen saatuaan välittömän vastaanottovahvistuksen.
2. Elinkeinonharjoittaja palauttaa kuluttajalle välittömästi kaikki maksut, mukaan lukien mahdolliset toimituskulut, jotka elinkeinonharjoittaja on veloittanut palautetusta tuotteesta, kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona kuluttaja ilmoitti peruuttamisesta. Lukuun ottamatta tapauksia, joissa elinkeinonharjoittaja on tarjoutunut noutamaan tuotteen itse, hän voi lykätä palautusta siihen asti, kunnes hän on vastaanottanut tuotteen tai kunnes kuluttaja todistaa palauttaneensa tuotteen, riippuen siitä, kumpi tapahtuu aikaisemmin.
3. Elinkeinonharjoittaja käyttää hyvityksessä samaa maksutapaa, jota kuluttaja on alun perin käyttänyt, ellei kuluttaja suostu toiseen maksutapaan. Palautus on kuluttajalle maksuton.
4. Jos kuluttaja on valinnut kalliimman toimitustavan halvimman vakiotoimituksen sijaan, elinkeinonharjoittajan ei tarvitse korvata kalliimman toimitustavan lisäkustannuksia.
Artikkeli 10 – Peruuttamisoikeuden poissulkeminen
Elinkeinonharjoittaja voi sulkea pois peruuttamisoikeuden seuraavien tuotteiden ja palvelujen osalta, mutta vain jos elinkeinonharjoittaja on ilmoittanut tästä selkeästi tarjousta tehdessään tai ainakin hyvissä ajoin ennen sopimuksen tekemistä:
1. Tuotteet tai palvelut, joiden hintoihin kohdistuu rahoitusmarkkinoiden vaihteluita, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa ja jotka voivat tapahtua peruuttamisajan kuluessa;
2. Julkisessa huutokaupassa tehdyt sopimukset. Julkisella huutokaupalla tarkoitetaan myyntimenetelmää, jossa elinkeinonharjoittaja tarjoaa tuotteita, digitaalista sisältöä ja/tai palveluja huutokaupassa huutokaupanpitäjän johdolla ja jossa tarjouskilpailun voittaja on velvollinen ostamaan tuotteet, digitaalisen sisällön ja/tai palvelut;
3. palvelusopimukset, kun palvelu on saatu kokonaisuudessaan päätökseen, mutta vain jos:
a. täytäntöönpano on aloitettu kuluttajan nimenomaisella ennakkosuostumuksella; ja
b. kuluttaja ilmoitti menettäneensä oikeutensa peruuttamiseen heti, kun elinkeinonharjoittaja oli täyttänyt sopimuksen kokonaisuudessaan;
4. Matkapaketit, lomapaketit ja matkapaketit, joita tarkoitetaan 7:500 BW:n artiklassa, sekä matkustajaliikennettä koskevat sopimukset;
5. Palvelusopimukset, jotka koskevat majoituksen tarjoamista, jos sopimuksessa on jo sovittu tietystä päivästä tai ajanjaksosta, jolloin sopimus pannaan täytäntöön, ja jotka eivät koske majoitusta, tavarankuljetusta, autonvuokrauspalveluja ja ateriapalveluja;
6. Vapaa-ajan toimintaa koskevat sopimukset, jos sopimuksessa on jo sovittu tietystä toteuttamispäivästä tai -ajasta;
7. Tuotteet, jotka on valmistettu kuluttajan eritelmien mukaisesti, joita ei ole valmistettu valmiiksi ja jotka on valmistettu kuluttajan erityisen valinnan tai päätöksen perusteella tai jotka on selvästi tarkoitettu tietylle henkilölle;
8. Tuotteet, jotka ovat alttiita nopealle hajoamiselle tai joiden säilyvyysaika on rajoitettu;
9. Sinetöidyt tuotteet, jotka eivät terveydensuojeluun tai hygieniaan liittyvistä syistä sovellu palautettaviksi ja joiden sinetti on rikkoutunut toimituksen jälkeen;
10. Tuotteet, jotka luonteensa vuoksi ovat peruuttamattomasti sekoittuneet muihin tuotteisiin;
11. Alkoholijuomat, joiden hinnasta on sovittu sopimusta tehtäessä, mutta joiden toimitus voi tapahtua vasta 30 päivän kuluttua ja joiden todellinen arvo riippuu markkinoiden vaihteluista, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa;
12. Sinetöidyt ääni-/videotallenteet ja tietokonelaitteet, joiden sinetti on rikottu toimituksen jälkeen;
13. Digitaalisen sisällön toimittaminen muulla kuin aineellisella välineellä, mutta vain jos:
a. toimitus on aloitettu kuluttajan nimenomaisella ennakkosuostumuksella, ja
b. kuluttaja ilmoitti, että tämä merkitsi sitä, että hän oli menettänyt peruuttamisoikeutensa.
Artikkeli 11 – Hinta
1. Tarjouksen voimassaoloaikana tuotteiden ja/tai palveluiden hinnat eivät nouse, lukuun ottamatta arvonlisäverokantojen muutoksista johtuvia hinnankorotuksia.
2. Edellisestä kohdasta poiketen elinkeinonharjoittaja voi tarjota tuotteita tai palveluita vaihtelevaan hintaan, jos nämä hinnat riippuvat rahoitusmarkkinoiden vaihteluista, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa. Tarjouksessa on mainittava tämä yhteys vaihteluihin ja se, että kaikki mainitut hinnat ovat suositushintoja.
3. Hinnankorotukset kolmen kuukauden kuluessa sopimuksen tekemisestä ovat sallittuja vain, jos ne johtuvat lakisääteisistä määräyksistä tai säännöksistä.
4. Hinnankorotukset yli 3 kuukauden kuluttua sopimuksen tekemisestä ovat sallittuja vain, jos elinkeinonharjoittaja on ilmoittanut asiasta ja:
a. ne johtuvat lakisääteisistä vaatimuksista tai määräyksistä; tai
b. kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus hinnankorotuksen voimaantulopäivänä
5. Tuotteiden tai palvelujen tarjouksissa ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Artikkeli 12 – Sopimuksen täyttäminen ja lisätakuu
1. Elinkeinonharjoittaja takaa, että tuotteet ja/tai palvelut vastaavat sopimusta, tarjouksessa mainittuja teknisiä ominaisuuksia, kohtuullisia luotettavuus- ja/tai käyttökelpoisuusvaatimuksia sekä sopimuksen tekohetkellä voimassa olleita lakisääteisiä määräyksiä ja/tai hallituksen sääntöjä. Jos sovittu, elinkeinonharjoittaja takaa myös, että tuote soveltuu muuhun kuin tavanomaiseen käyttötarkoitukseen.
2. Elinkeinonharjoittajan, valmistajan tai maahantuojan tarjoama ylimääräinen takuujärjestely ei voi koskaan vaikuttaa lakisääteisiin oikeuksiin ja vaatimuksiin, joita kuluttaja voi sopimuksen perusteella esittää elinkeinonharjoittajaa vastaan, jos elinkeinonharjoittaja ei ole täyttänyt sopimuksen mukaista osuuttaan.
3. Ylimääräisellä takuulla tarkoitetaan elinkeinonharjoittajan, tavarantoimittajan, maahantuojan tai valmistajan sitoumusta, joka antaa kuluttajalle laissa säädettyjen oikeuksien tai vaatimusten lisäksi muita oikeuksia tai vaatimuksia siltä varalta, että kuluttaja ei täytä sopimusvelvoitteitaan.
Artikkeli 13 – Toimitus ja toteutus
1. Elinkeinonharjoittaja noudattaa suurinta mahdollista huolellisuutta vastaanottaessaan ja toteuttaessaan tilauksia tuotteiden osalta sekä arvioidessaan palvelujen tarjoamista koskevia hakemuksia.
2. Toimituspaikkana pidetään osoitetta, jonka kuluttaja ilmoittaa yritykselle.
3. Ottaen huomioon näiden yleisten sopimusehtojen 4 artikkelissa mainitut seikat yritys toteuttaa hyväksytyt tilaukset nopeasti, kuitenkin viimeistään 30 päivän kuluessa, ellei muusta toimitusajasta ole sovittu. Jos toimitus viivästyy tai jos toimitusta ei voida toteuttaa tai se voidaan toteuttaa vain osittain, kuluttajalle ilmoitetaan tästä viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä. Tällöin kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus maksutta ja oikeus mahdollisiin vahingonkorvauksiin.
4. Kun elinkeinonharjoittaja on purkautunut edellisen kohdan mukaisesti, hän palauttaa kuluttajalle välittömästi tämän maksaman summan.
5. Tuotteiden vahingoittumisen ja/tai katoamisen riski kuuluu elinkeinonharjoittajalle siihen asti, kunnes tuote on toimitettu kuluttajalle tai kolmannelle osapuolelle, jonka kuluttaja on nimennyt ja ilmoittanut elinkeinonharjoittajalle, ellei toisin ole sovittu.
Artikkeli 14 – Pitkäkestoiset sopimukset
Irtisanominen
1. Kuluttajalla on aina oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus, joka on tehty tuotteiden (myös sähkön) tai palvelujen säännöllisestä toimittamisesta, sovittuja irtisanomissääntöjä ja enintään kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.
2. Kuluttajalla on aina oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus, joka on tehty tuotteiden (mukaan lukien sähkö) tai palvelujen säännöllistä toimittamista varten, päättymään määräajan päättyessä sovittujen irtisanomissääntöjen mukaisesti ja enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla.
3. Kahdessa ensimmäisessä kohdassa kuvattujen sopimusten osalta kuluttaja voi:
- kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen milloin tahansa eikä ole sidottu tiettyyn aikaan tai ajankohtaan irtisanomiseen;
- kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen samalla tavalla kuin sopimus on tehty;
- kuluttaja voi aina irtisanoa sopimuksen saman irtisanomisajan puitteissa, joka on sovittu elinkeinonharjoittajalle.
Jatkaminen
4. Määräaikaista sopimusta, joka on tehty tuotteiden (myös sähkön) tai palvelujen säännöllistä toimittamista varten, ei voida automaattisesti jatkaa tai uusia määräajaksi.
5. Poiketen edellisestä kohdasta, määräaikaista sopimusta, joka koskee päivittäisten tai viikoittaisten sanoma- tai aikakauslehtien säännöllistä toimitusta, voidaan jatkaa automaattisesti määräajaksi, joka ei ylitä kolmea kuukautta, jos kuluttajalla on vapaus irtisanoa jatkettu sopimus viimeistään jatkoajan päättyessä, enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla.
6. Määräaikaista sopimusta, joka on tehty tuotteiden tai palvelujen säännöllisestä toimituksesta, voidaan jatkaa automaattisesti vain toistaiseksi, jos kuluttajalla on aina oikeus irtisanoa sopimus enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla. Päivittäisten tai viikoittaisten sanoma- tai aikakauslehtien toimituksen osalta irtisanomisaika voi olla enintään kolme kuukautta, jos toimituksia tapahtuu harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
7. Määräaikainen sopimus, joka koskee päivittäisten tai viikoittaisten sanoma- tai aikakauslehtien toimitusta, joka on tehty kokeilu- tai tutustumissopimuksena, päättyy automaattisesti eikä sitä jatketa automaattisesti.
Kesto
8. Jos sopimuksen määräaikainen voimassaoloaika on yli vuosi, kuluttajalla on vuoden kuluttua aina oikeus irtisanoa sopimus enintään kuukauden irtisanomisajalla, paitsi jos sopimuksen ennenaikainen irtisanominen ei ole kohtuullisuuden ja tasapuolisuuden vuoksi hyväksyttävää.
Artikkeli 15 – Maksaminen
1. Siltä osin kuin sopimuksessa tai lisäehdoissa ei ole toisin määrätty, kuluttajan maksettavaksi tulevat määrät on maksettava 14 päivän kuluessa peruuttamisajan alkamisesta tai, jos peruuttamisaikaa ei ole, 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä. Jos kyseessä on palvelusopimus, tämä 14 päivän määräaika alkaa sitä päivää seuraavana päivänä, jona kuluttaja on saanut vahvistuksen sopimuksesta.
2. Kun tuotteita myydään kuluttajille, yleisissä sopimusehdoissa ei saa koskaan määrätä yli 50 prosentin ennakkomaksusta. Jos ennakkomaksusta on sovittu, kuluttaja ei voi vedota mihinkään kyseisen tilauksen tai palvelun (palvelujen) toteuttamiseen liittyviin oikeuksiin ennen kuin sovittu ennakkomaksu on suoritettu.
3. Kuluttaja on velvollinen ilmoittamaan elinkeinonharjoittajalle välittömästi kaikista annetuissa tai ilmoitetuissa maksutiedoissa olevista epätarkkuuksista.
4. Jos kuluttaja ei täytä maksuvelvoitettaan tai -velvoitteitaan ajoissa sen jälkeen, kun elinkeinonharjoittaja on ilmoittanut kuluttajalle maksuviivästyksestä, kuluttajalla on 14 päivää aikaa täyttää maksuvelvoitteensa; jos maksua ei suoriteta tämän 14 päivän määräajan kuluessa, velkasummalle on maksettava lakisääteistä korkoa, ja elinkeinonharjoittajalla on oikeus periä kohtuulliset oikeudenkäynnin ulkopuoliset perintäkulut, jotka ovat aiheutuneet hänelle. Nämä perintäkulut ovat enintään 15 prosenttia maksamattomasta summasta 2 500 euroon asti, 10 prosenttia seuraavan 2 500 euron ylittävältä osalta ja 5 prosenttia seuraavan 5 000 euron ylittävältä osalta, kuitenkin vähintään 40 euroa. Elinkeinonharjoittaja voi poiketa näistä summista ja prosenttiosuuksista kuluttajan kannalta edullisesti.
Artikkeli 16 – Valitusten käsittelymenettely
1. Elinkeinonharjoittaja tarjoaa valitusmenettelyn, josta on tiedotettu riittävästi, ja käsittelee valituksen tämän valitusmenettelyn mukaisesti.
2. Kuluttajan, joka on havainnut puutteita sopimuksen täytäntöönpanossa, on esitettävä mahdolliset valitukset elinkeinonharjoittajalle viipymättä, täydellisinä ja selkein kuvauksin.
3. Elinkeinonharjoittajalle tehtyihin valituksiin vastataan 14 päivän kuluessa niiden vastaanottamisesta. Jos on odotettavissa, että valituksen käsittely kestää pidempään, elinkeinonharjoittajan on vastattava 14 päivän kuluessa, vahvistettava valituksen vastaanottaminen ja ilmoitettava, milloin kuluttaja voi odottaa yksityiskohtaisempaa vastausta.
4. Tuotetta, palvelua tai elinkeinonharjoittajan palvelua koskevan valituksen voi tehdä myös Thuiswinkel.org-sivuston kuluttajasivulla olevalla valituslomakkeella osoitteessa www.thuiswinkel.org.
Tämän jälkeen valitus lähetetään sekä kyseiselle elinkeinonharjoittajalle että Thuiswinkel.org-sivustolle.
5. Kuluttajan olisi annettava elinkeinonharjoittajalle vähintään 4 viikkoa aikaa ratkaista valitus yhteisymmärryksessä. Tämän ajanjakson jälkeen valituksesta tulee riita, johon sovelletaan riitojenratkaisujärjestelmää.
Artikkeli 17 – Riidanratkaisu
1. Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisiin sopimuksiin, joihin sovelletaan näitä yleisiä sopimusehtoja, sovelletaan ainoastaan Alankomaiden lainsäädäntöä.
2. Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliset riidat, jotka koskevat kyseisen elinkeinonharjoittajan toimittamiin tuotteisiin ja palveluihin liittyvien sopimusten tekemistä tai toteuttamista, voidaan saattaa joko kuluttajan tai elinkeinonharjoittajan käsiteltäväksi Thuiswinkelin riitojenratkaisukomiteaan (Thuiswinkel Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP, Haag (www.sgc.nl)), jäljempänä mainittuja seikkoja noudattaen.
3. Riitojenratkaisukomitea käsittelee riidan vain, jos kuluttaja on ensin esittänyt valituksensa viipymättä elinkeinonharjoittajalle.
4. Jos valitus ei johda ratkaisuun, riita-asia on toimitettava riitojenratkaisukomitealle viimeistään 12 kuukauden kuluttua siitä, kun kuluttaja on tehnyt valituksen elinkeinonharjoittajalle.
5. Jos kuluttaja haluaa saattaa riidan riitojenratkaisukomitean käsiteltäväksi, elinkeinonharjoittaja on sidottu tähän valintaan. Kuluttaja ilmoittaa asiasta mieluiten ensin elinkeinonharjoittajalle.
6. Jos elinkeinonharjoittaja haluaa saattaa riidan riitojenratkaisukomitean käsiteltäväksi, kuluttajan on elinkeinonharjoittajan kirjalliseen pyyntöön vastatessaan ilmoitettava, onko hänellä sopimus vai haluaako hän, että riita käsitellään toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Jos kuluttaja ei viiden viikon kuluessa ilmoita elinkeinonharjoittajalle valintaansa, elinkeinonharjoittajalla on oikeus saattaa riita toimivaltaisen tuomioistuimen käsiteltäväksi.
7. Riitojenratkaisukomitean päätöksiin sovelletaan riitojenratkaisukomitean säännöissä määrättyjä ehtoja. Riitojenratkaisukomitean päätökset ovat sitovia neuvoja.
8. Riitojenratkaisukomitea ei käsittele riitaa - tai lopettaa toimintansa - jos elinkeinonharjoittajalle on myönnetty maksujen lykkäys, hän on mennyt konkurssiin tai hän on tosiasiallisesti lopettanut liiketoimintansa ennen kuin komitea on käsitellyt riitaa istunnossaan ja tehnyt lopullisen päätöksen.
9. Jos Thuiswinkelin riitojenratkaisukomitean lisäksi on olemassa jokin muu toimivaltainen riitojenratkaisukomitea, joka on tunnustettu tai joka kuuluu kuluttaja-asioiden riitojenratkaisukomiteasäätiöön (SGC) tai rahoituspalvelujen valituslaitokseen (Kifid), Thuiswinkelin riitojenratkaisukomitealla on mieluiten toimivalta riidoissa, jotka liittyvät pääasiassa myyntimenetelmään tai palvelujen tarjoamiseen kaukopalveluna. Kaikkien muiden riitojen osalta toimivalta on SGC:n tunnustamalla tai Kifidiin liitetyllä riitojenratkaisukomitealla.
Artikkeli 18 – Toimialatakuu
1. Thuiswinkel.org takaa, että sen jäsenet täyttävät Thuiswinkelin riitojenratkaisukomitean niille antamiin sitoviin neuvoihin liittyvät velvoitteensa, ellei jäsen päätä viedä sitovaa neuvoa tuomioistuimeen tarkistettavaksi kahden kuukauden kuluessa neuvon antamisesta. Jos takuun voimassaolo keskeytyy ja takuu tulee uudelleen voimaan, kun tuomioistuimen päätös on lainvoimainen ja sitova ja kun tuomioistuin on todennut, että sitova neuvo on sitova. Thuiswinkel.org maksaa kuluttajalle enintään 10 000 euroa sitovaa neuvontaa kohti. Jos summa on suurempi kuin 10 000 euroa sitovaa neuvontaa kohti, maksetaan 10 000 euroa. Jos summa on suurempi kuin 10 000 euroa, Thuiswinkel.org on velvollinen ryhtymään kohtuullisiin ja riittäviin toimenpiteisiin, jotta jäsen voisi noudattaa sitovaa neuvontaa.
2. Tämän takuun soveltaminen edellyttää, että kuluttaja tekee kirjallisen valituksen Thuiswinkel.org-sivustolle ja siirtää elinkeinonharjoittajaa koskevan vaatimuksensa Thuiswinkel.org-sivustolle. Jos elinkeinonharjoittajaa koskeva saatava ylittää 10 000 euroa, kuluttajalle tarjotaan mahdollisuutta siirtää 10 000 euroa ylittävän saatavansa elinkeinonharjoittajaa kohtaan Thuiswinkel.orgille, minkä jälkeen tämä organisaatio ajaa saatavan maksamista oikeudessa omalla nimellään ja kuluineen.
Artikkeli 19 – Lisäehdot tai poikkeavat määräykset
Näistä yleisistä ehdoista poikkeavat lisä- tai muut ehdot eivät saa olla kuluttajalle haitallisia, ja ne olisi kirjattava kirjallisesti tai siten, että kuluttaja voi säilyttää ne helposti saatavilla olevalla pysyvällä välineellä.
Artikkeli 20 – Ehtojen muutokset
1. Näiden ehtojen muutokset tulevat voimaan vasta sen jälkeen, kun ne on julkaistu asianmukaisella tavalla, sillä edellytyksellä, että jos muutoksia sovelletaan tarjouksen voimassaoloaikana, sovelletaan kuluttajan kannalta edullisinta ehtoa.
Thuiswinkel.org
P.O. Box 7001, 6710 CB EDE, Alankomaat.
Oikeudet voidaan johtaa ainoastaan näiden yleisten sopimusehtojen hollanninkielisen version perusteella.
Lisäys I: Peruuttamisoikeuden mallilomake
Peruuttamisoikeuden mallilomake
(tämä lomake on täytettävä ja palautettava vain, jos haluat peruuttaa sopimuksen).
-To : [elinkeinonharjoittajan nimi]
[elinkeinonharjoittajan maantieteellinen osoite]
[elinkeinonharjoittajan faksinumero, jos sellainen on käytettävissä].
[elinkeinonharjoittajan sähköpostiosoite tai sähköpostiosoite]
-Minä/me* ilmoitan/ilmoitamme täten, että sopimuksemme osalta, joka koskee seuraavia asioita
Seuraavien tuotteiden myynti: [tuotteen kuvaus}*
Seuraavan digitaalisen sisällön toimittaminen: [digitaalisen sisällön kuvaus]*
Seuraavan palvelun tarjoaminen: [palvelun kuvaus]*
Minä/me* käytämme peruuttamisoikeuttamme.
-Tilattu*/vastaanotettu* [palvelujen tilaamisen tai tavaroiden vastaanottamisen päivämäärä].
- [Kuluttajan nimi]
- [Kuluttajan (kuluttajien) osoite]
- [kuluttajan (kuluttajien) allekirjoitus] (vain jos tämä lomake toimitetaan paperilla).
*Poista tai anna tarvittaessa lisätietoja.